Monday 14 December 2015

PELAJARAN 1:Hukum Agama Islam

     Assalamualaikum sahabat yg dikasihi.Hari ni ajwa nak terangkan hukum2 agama islam.Ajwa tahu dekat luar sana ramai yang dah tahu tentang ni tp ada jugak sesegelintir sedara sesama islam kite yang masih tercari cari tentang agama yg mulia ini.Kepada semua sahabat ajwa sekalian,nak belajar @ mendalami agama islam ni tak perlu malu2,kite cume perlukan usaha,kerana agama islam ialah agama yang praktikal.Jangan risau setiap niat perbuatan kita yang baik,ikhlas akan mendapat ganjaran.Ganjarannye di akhirat kelak nnti..


  Hukum agama islam ada 5:
     *Wajib     *Sunat   *Haram   *Makroh   *Mubah/Harus

Maksud wajib,diberi Allah S.W.T pahala bagi yang mengerjakannya,dan disiksa orang yang tidak mengerjakannya.Seperti berpuasa dibulan ramadan,berzakat atas orang yang cukup bilangan hartanya,dan mengerjakan ibadah haji bagi yang mampu.

Maksud Sunat,diberi Allah pahala bagi yang mengerjakannya dan tidak berdosa pada yang tidak mengerjakannya.Seperti solat tahjud,berpuasa pada 10 muharram,27 rejab,9 zulhijjah dan 10 sya'ban.

Maksud makruh,mendapat pahala yang tidak mengerjakannya dan tidak berdosa yang mengerjakannya.Seperti minum atau makan dengan tangan kiri.

Maksud Haram,disiksa dan berdosa yang mengerjakannya dan diberi pahala yang meninggalkannya.Seperti minum yang memabukkan dan berjudi

Maksud mubah@harus,tidak dapat pahala dan tidak berdosa bagi yang mengerjakannya dan tidak mengerjakannya.Seperti tidur,makan dan mandi harian.



Kita akan ke tajuk seterusnya jika Allah izinkan.Harap dapat memberi manfaat kepada semua ^_~
Ila liqa',maassalamah..
Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment